dinsdag 16 februari 2016

Teveel fietsen in de stad of te weinig stallingen?

't Zijn weer de fietsers geweest.
Dat moet nu eens gedaan zijn met die fietsterroristen die hun ijzerwinkel zomaar overal neerpoten.
De klagers hebben natuurlijk niet helemaal ongelijk. Het ziet er niet altijd proper uit. Op de foto staan alle fietsen netjes op het tapijt maar wie de dagelijkse realiteit kent, weet dat het soms echte chaos is: de capaciteit van de tapisplein wordt soms ruim overschreden, een voetganger probeert tussen 2 fietsen door te glippen waarbij er één valt en meteen een domino-effect veroorzaakt: 3-4 fietsen neer. De voetganger maakt zich haastig uit de voeten want er is geen beginnen aan.
Ik vrees dat er op termijn toch niets anders zal opzitten dan nog meer rekken te voorzien. Ik weet het: het lijkt dweilen met de kraan open maar 't is niet anders.
Maar wat me in dit debat eigenlijk het meest opvalt: toen alle straten van Gent nog vrijelijk beschikbaar waren voor de automobilisten heb ik er nooit een middenstander weten over klagen dat iedereen de straat gebruikte als dumpingplaats voor de vierwielige, stinkende, roetspuwende, lawaaierige automobielen. Zelfs niet als dat recht voor zijn mooie etalage gebeurde, integendeel.
Het zou ongetwijfeld allemaal beter georganiseerd kunnen worden, maar laten we de kaart van de zachte mobiliteit volop blijven trekken. Het is niet met allerlei extra reglementeringen en beperkingen dat de (tijdelijke) ongemakken van deze enorme verschuiving in ons mobiliteitsbewustzijn zullen opgelost worden. Gent heeft gekozen voor een toekomstgerichte, efficiënte, ecologische mobiliteit. Het centrum hoort toe aan voetgangers en  fietsers . Die horen echt samen, ook wanneer dat samenleven tussen die 2 wel eens voor een klein "accrootsje" zorgt.


Gedaan met wildparkeren: fietsers moeten in vakken staan op Korenmarkt


Gedaan met wildparkeren: fietsers moeten in vakken staan op ... (Gent)  - Het Nieuwsblad 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten