dinsdag 6 december 2016

Basismobiliteit is een recht

Er valt heel wat te vertellen over de recentste beleidskeuzes voor De Lijn en voornamelijk de manier waarop die worden gejustifieerd. Laat ik alvast beginnen met het meest hypocriete argument van minister Weyts: "Als we de indexering niet zouden doorrekenen, laat je die kostendekkingsgraad weer los. Uiteindelijk zou de belastingbetaler daarvoor moeten opdraaien." Dit klopt natuurlijk volledig, alleen speelt Weyts hier demagogisch op het antibelastingsentiment van de modale Vlaming terwijl het zijn verdomde taak is om correct geïnde en verantwoord bestede belastingen met alle middelen te verdedigen en uit te leggen. Al was het maar omdat zijn riant loon, dat hem overigens volledig gegund wordt, ook met diezelfde publieke middelen betaald wordt.

Waarom worden zoveel middelen uit belastinggeld in de financiering van openbaar vervoer gestopt? Om Sinterklaas te spelen en iedereen ongelimiteerd leuke ritjes doorheen het Vlaamse land te laten maken? Om de vakbonden te plezieren met zoveel mogelijk werkgelegenheid in die sector? Neen.
Wel omdat basismobiliteit een recht is. Waarom? Omdat volwaardig burgerschap ons nu eenmaal verplicht om mobiel te zijn want onze basisbehoeften (waaronder arbeid, sociaal contact, deelname aan het culturele leven en gewoon boodschappen doen) kunnen steeds minder gelenigd worden in de eigen straat of wijk.
Ten tweede omdat omdat individueel gemotoriseerd vervoer een enorme belasting op het milieu en op onze gezondheid betekent én dan nog eens voor immense kosten zorgt, vele malen datgene wat wij aan het openbaar vervoer besteden. Die kosten behelzen zowel de kost van wegenbouw, -infrastructuur en omkadering als de materiële en menselijke schade bij ongelukken plus het enorme verlies dat onze economie op alle niveaus lijdt door de dagelijkse files.
Daarvoor betalen wij belastingen.

Let wel! Ik heb absoluut geen principiële bezwaren tegen een eventuele verhoging van de biljetprijs wanneer dit billijk zou blijken en de toegankelijkheid voor alle lagen van de bevolking hierdoor niet geschaad zou worden. Dit is een kwestie van afwegen. Ik ben ook sinds altijd een fervente tegenstander van gratis openbaar vervoer, behalve in een zeer specifiek beleidsondersteunend kader zoals de geplande citybusjes in de kuip van Gent of een shuttledienst in het kader van Park & Ride.

Maar dan mensen die zich geen I-Phone of Smartphone kunnen veroorloven, laat staan een duur abonnement ervoor, bestraffen met een meerprijs van 30 cent per rit via sms is totaal van de pot gerukt. Het initieel idee erachter, namelijk vermijden dat operatoren het elektronisch biljet ook nog eens duurder maken is eerbaar maar dan zelf de zwaksten in hun portemonnee treffen is, om het zwak uit te drukken, onkies.


 logo De Morgen 

We laten de bus voorbijrijden


Nooit daalde aantal passagiers van De Lijn zo snel als dit jaar

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten